Hvad er Google My Business?
Google My Business er en gratis virksomhedsprofil, og et brugervenligt værktøj, som kan anvendes til virksomheder, organisationer og foreninger. Værktøjet bruges til at administrere den enkelte virksomhed, organisation eller forenings tilstedeværelse på Google. Det gør det nemt for din virksomhed, organisation eller forening at interagere med kunder eller medlemmer på Google, både ved Google-søgning og i Maps.
Google Business account
Ved brug af en virksomhedsprofil har du mulighed for at få nye kunder, samtidig med at kunderne har flere muligheder for at kontakte dig og din virksomhed. Man kan sammenligne Google My Businesss med din virksomheds overordnede visitkort eller et (gratis) udstillingsvindue. Da det er det første som en person ser, når de søger på en virksomhed på Google, – hvis altså man har oprettet en Google My Business profil.
Derfor er det vigtigt, at din virksomhedsprofil står skarpt med de rigtige oplysninger og informationer, såsom åbningstider, website, adresse osv. Derfor sørg jævnligt for at opdatere din Google My Business, så holder du også automatisk vis dine kunder opdateret.
Guide til opret af Google My Business – virksomhedsprofil
- Gmail konto
For at kunne benytte sig af Google My Business, skal man først og fremmest have en Gmail konto. Hvis du ikke har en, så kan du oprette en gratis lige her. - Log ind med din Gmail konto
Efter du har oprettet din Gmail konto, skal du gå til denne side og logge ind med din konto. - Oprettelse af din virksomhedsprofil – Google My Business
- Virksomhedsnavn
Første trin er, at du skal skrive navnet på din virksomhed, og klikke på din virksomhed, som burde dukke op på listen.Hvis du ikke kan finde din virksomhed på den liste, som Google foreslår, skal du klikke på linket “Tilføj din virksomhed til Google” og udfylde de få steps, der er.- Hvad er navnet på din virksomhed?
Skriv dit virksomhedsnavn og tryk på næste. - Virksomhedstype?
Vælg den kategori, som beskriver din virksomhed eller erhverv bedst. - Tilføjelse af sted, hvor dine kunder kan besøge
Du skal enten vælge ja eller nej, om det er muligt at komme og besøge din virksomhed. Hvis ja, så kan placeringen af din virksomhed ses i Google Søgning og på Google Maps, når man søger på din virksomhed. Idet du trykker næste, så spørger den om, hvad adressen er på din virksomhed, hvor du skal udfylde land, gadenavn og nummer, postnummer og by. - Betjening af kunder i andre områder?
Det vil sige serviceområder, hvis du har sådan nogle? Hvis ja, så skal du søge efter dine områder, og vælge dem. - Tilføjelse af kontaktoplysninger, som dine kunder kan se
Tilføj gerne dit telefonnummer, og din webadresse, hvis du har en hjemmeside eller en webshop, så dine kunder nemt kan komme i kontakt med dig.
- Fuldfør, og administrer din virksomhedsprofil
Til sidst skal du trykke på “Afslut”, hvorefter du viderestilles til “Vælg en bekræftelsesmetode”. Dette skal du igennem for at kunne administrere og repræsentere din virksomhed fuldt ud på Google. Du har mulighed for at gøre det med det samme ved at vælge “Postkort”, hvor du modtage et postkort med en kode til din virksomhedsadresse. Eller du kan bekræfte den senere.Dog vil vi anbefale dig at bekræfte din virksomhed med det samme, idet der kan gå op til 2 uger, før overførslen er gennemført. - Dashboard
Efterfølgende kommer du til dit administrationspanel, hvor du har mulighed for at opdatere og forbedre din profil. Derudover har du også mulighed for at se effektiviteten af, hvordan dine kunder finder og interagerer med din virksomhed.
Tillykke, du har nu fuldført vores step-by-step guide til opret Google My Business – virksomhedsprofil.
Optimering af Google My Business
Nedenfor har vi listet nogle punkter op, som du kan bruge til at optimere din Google Business account yderligere.
Vi anbefaler, at du tager et hurtigt kig på nedenstående punkter, og ser om nogle af disse punkter er relevante for dig.
- Oplysninger
I hovedmenuen til venstre finder du punktet “Oplysninger”, hvor du nemt kan redigere samt tilføje nye oplysninger om din virksomhed. For eksempelvis åbningstider, produkter, aftalelinks, virksomhedsbeskrivelse osv. - Billeder
Ved punktet “Billeder” har mulighed for at tilføje diverse billeder fra din virksomhed. Det vil være meget hensigtsmæssigt, at du tilføjer et forsidebillede, samt et logo til din virksomhedsprofil.
Sidst, men ikke mindst, når du er færdig med at følge guiden og opdatere din profil, kan du se din virksomhed i Google Søgning samt Google Maps. Du finder dette på startsiden under “Din virksomhed er på Google”, hvor du kan trykke på “Se i Google Maps” og “Se i Søgning”.
Brug for hjælp til opsætning eller optimering af din Google Business account?
Tøv endelig ikke med at kontakte os. Vi står nemlig klar til at hjælpe dig med at opsætte og eventuelt optimere din Google My Business profil – så du også bliver fundet på Google.