Kontakt os

Hjemmeside design

Et hjemmeside design er yderst vigtigt, da det er dit ansigt udadtil online. Man kan se det, som værende din sælger, der altid er klar til at tage godt imod den enkelte kunder eller besøgende. Hertil ønsker du selvfølgelig, at sælgeren er velklædt og møder dine kunder i øjenhøjde. Det samme er gældende for din hjemmeside. Er din hjemmeside mindre pæn, vil dine kunder få følelse af en useriøs virksomhed. Er den tværtimod meget mere moderne med mange forskellige effekter og elementer, vil den også kunne skræmme en del mennesker, hvilket ikke vil være positivt for dig og din forretning.

Alt andet lige, så formår et godt hjemmeside design at få alle elementer til at gå op i en højere enhed. Det vil sige, at et hjemmeside webdesign skal skabe en følelse og en interaktion hos dine besøgende.

Responsiv design

Har du nogensinde oplevet, at en hjemmeside ikke fungerede på din telefon eller tablet? Svaret er ganske enkelt hertil, – det er fordi, at dem, som har lavet hjemmesiden ikke har tænkt på det responsive design.

Men hvad betyder responsiv? Et responsivt design af hjemmeside betyder skalérbart, det vil sige, at den enkelte hjemmeside ser lige flot ud, om den er på en telefon eller tablet eller på en 13 eller 17 tommer skærm. Dette skal ikke have nogen betydning og gøre en forskel i forhold til det enkelte hjemmeside webdesign.

Derfor er det vigtigt, at du tænker et responsivt hjemmeside design ind til netop din hjemmeside. Idet alle dine besøgende og kunder ikke vil komme fra en f.eks. 17 tommer skærm, og dermed skal man nemlig tænke dette med ind i sin proces af design af hjemmeside. Altså, hvordan hjemmesiden vil være og se ud på forskellige skærme, både mindre og større. Så er du i hvert fald altid sikret, at din “online sælger” ser pæn ud, og klar til at byde dine besøgende velkommen.

Hvad er typografi?

Typografi, det er såfremt et arrangement af bogstaver, tekst og illustrationer i en tekst, – heraf blandt andet valg af skrifttype og skriftstørrelse i den pågældende tekst.

Typografi er altså medvirkende til at skabe en oplevelse for dine besøgende. Derfor anvendes typografi sommetider til at engagere den enkelte bruger og skabe en vis interesse blandt han, hun eller hen.

Valg af skrifttype

Dine beslutninger, som du træffer om valg af skrifttype; font er afgørende for det udtryk, du signalerer til dine besøgende på din hjemmeside. Selvfølgelig i selskab, med resten af dit hjemmeside design.

Et hjemmeside design kan faktisk have forskellige udtryk ved blot at skifte den nuværende skrifttype ud med en anden eller flere. Lad os tage et eksempel, hvor vi har følgende skrifttyper: Coming Soon og DM Serif.

Disse to fonte giver hver deres udtryk, som ses nedenfor.

Coming-soon-DM-serif

Coming Soon (ses til venstre) giver et mere legende udtryk, hvorimod den anden, DM Serif (ses til højre) viser seriøsitet, og udstråler en mere seriøs virksomhed. Når det, så er nævnt, er det altså ikke forkert at bruge den anden font, hvis du har et brand, der sælger børneting, eller hvor fokus er mere leg, så vil Coming Soon passe meget bedre, end DM Serif, der giver et seriøst udtryk.

Derfor skal du i forbindelse med dit valg af skrifttype tænke meget på, hvilke grundværdier din virksomhed eller brand har, og ikke mindst teste det af, inden du træffer dit valg, og går med den.

Læsbarhed

Er din skrifttype læsevenlig? Det vigtigt også at tænke over læsbarheden på din side. Der væsentlig forskel på, om dine brugere læser en tekst på et trykt materiale eller om de skal læse den på en skærm. Hvad egner sig bedst til at læse på en skærm? Det gør fonte uden fødder.

Husk på, at din valgte font til din hjemmeside er utrolig vigtig, – den gør sig gældende i udtrykket af dit hjemmeside design, heraf skrifttypen, der anvendes til overskrifter, brødtekster, billedtekster, mindre fremhævende tekster, priser m.fl.

Farvesammensætning til din hjemmeside design

Vi opfatter alle, farver og dets sammensætning forskelligt – og alligevel ikke helt. Da der er somme farver, der har en vis betydning, som er universel.

Kort sagt, så er en farve er ikke bare en farve. Farver kan spille en væsentlig og betydende rolle, idet de fremprovokerer og udtrykker forskellige følelser og tanker. Hver enkelt farve har sin betydning, derfor er det relevant at du gør dig nogle overvejelser i forhold til valg af farver til netop din hjemmeside. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvilke farver der er på din hjemmeside eller webshop.

Farver påvirker altså både din og dine besøgendes hjerner.

Hvad betyder farven blå?

Den blå farve tilhører de tre primære farver; blå, gul og rød. De blålige farver og nuancer er kendetegnet som kølige farver. Farven blå symboliserer blandt andet renhed, visdom, ro, stabilitet, tillid, styrke, troværdighed, intelligens, sandhed, troskab og selvfølgelig himlen.

Blå forbindes ofte også med kongelighed. De lysere nuancer af blå forbindes som regel med ro, vis forståelse og blødhed fremfor hårdhed, hvorimod mørkeblå udstråler seriøsitet, magt og viden.

Hvad betyder farven rød?

Farven rød tilhører de tre primære farver, som er gul, blå og rød. Rød er kendetegnet som en meget stærk og varm farve, men fremkalder også vrede følelser, sætte os i alarmberedskab – fare, udvise fjendtlighed. Desuden signalerer rød temperament, egoisme, aggressivitet, selvcentrerethed og en såkaldt krigslignende holdning.

Rød forbindes også med kærlighed, aktivitet, lidenskab og seksualitet. Dertil ses de positive associationer til den rødlige farve som værende mod, handlekraft, ærlighed, tillid, stærk viljestyrke, livlighed, og taknemmelighed.

De røde nuancer er ofte gode til at stjæle opmærksomheden fra andre brugte farver, som kan være brugbart i nogle sammenhænge. Farven røds betydning er særligt afhængig af dets historiske, kulturelle og politiske sammenhæng. Derfor bør du bruge farven rød med en vis omtanke, i forhold til udstråling.

Hvad betyder farven grøn?

Farven grøn associeres med natur, planter, miljø, frugtbarhed, sundhed, håb, harmoni og vækst. Den grønne farve påvirker os både fysisk og mentalt på flere forskellige måder, blandt andet så opfattes den som beroligende og værende behagelig for vores øjne. Desuden kan et grønt miljø mindske trætheden.

Grøn er faktisk en sekundærfarve, det vil sige, at den er blandt af to grundfarver eller primærfarver, nemlig gul og blå. Dertil er farven grøn også et symbol for sikkerhed – jo mørkere en grøn farve, desto mere troværdig udstråler den. Hvorimod de lysere nuancer af grøn udviser friskhed, ungdom og mere powerfuldt.

Generelt, så forbinder vi farven grøn med fremskridt, f.eks. “at give grønt lys”

Hvad betyder farven gul?

Gul er en del af primærfarverne, nemlig rød, blå og gul. Farven gul er en såkaldt energisk farve, der forbindes med livsglæde, lykke, god stemning, men desværre også ofte med jalousi og misundelse. Den gullige farve er medvirkende til at inspirere vores tanker, øge vores kreativitet samt vores nysgerrighed, – og dermed til at give en god indlæring.

Hvad betyder farven sort?

Farven sort symboliserer blandt andet det ukendte, det mystiske og det skjulte. Men sort forbindes ofte med sorg, død, ondskab og magt, dertil også det sofistikerede, elegante og sexede.

Den sorte farve er altså en meget stærk og kraftfuld farve, der også symboliserer rigdom, klasse og elegance. Desuden kan kombinationer af sort med andre farve, medfører en stærk gennemslagskraft.

Hvad betyder farven hvid?

Hvid er den lyseste farve af alle og er akromatisk; uden farve. Farven hvid er en såkaldt kombination af alle farver og en indikator for lys og -styrke. Hvis er en neutral farve, der ofte forbindes med renhed, friskhed, ro og uskyldighed. Hvid bruges ofte som baggrund på mange hjemmesider og webshops, idet hvid er medvirkende til at gøre læsbarheden bedre, hvis der er sort tekst på siden nemmere at læse. Dertil kan den hvidlige farve bruges til at skabe ro, rum og minimalisme.

Hvad betyder farven lilla?

Farven lilla er en kombination af blå og rød, heraf kombineres stabiliteten fra den blå farve med den røde farves energi. Den lilla farve er forbundet med royalitet, prestige og adelig, dertil ses den som kreativ og utraditionel.

Hvad betyder farven brun?

Farven brun ses som værende venlig og imødekommende. Den brune farve forbindes med ro, tryghed og kvalitet.

Værktøjer til at finde farvekombinationer

Synes du det er svært og udfordrende at finde en farvekombination, der passer til din side. Så kan du for eksempel finde inspiration til mulige farvekombinationer ved brug af følgende værktøjer:

Råd inden farvevalg til din hjemmeside

Stil dig selv følgende spørgsmål, inden du træffer dit valg angående farvevalg til din hjemmeside:

  • For mange farver på hjemmeside designet, så vær opmærksom på, at dit budskab ikke drukner. Du kan også have for få farver, så kan du eventuelt altid tilføje lidt mere farve til din hjemmeside.
  • Er der farver de rigtige steder på din side? Det kan være steder, hvor du gerne vil have dine besøgende til at trykke, nemlig Call to action (CTA) knapper, der giver flere konverteringer.
  • Er der overensstemmelse mellem dine hjemmeside farver og dine billeder – for at danne en god helhed?
  • Anvend kun markante farver i forbindelse med fremhævelse af et link eller et vigtigt ord, og ikke i den brødtekst.
  • Tidssvarende farver? Er farverne på din hjemmeside tidssvarende, eller mangler de lidt justering for at være “oppe”.

Alt i alt, så er vurdering af farver til ens egen hjemmeside altid lidt svært, dels fordi du i længden stirrer dig blind på dem. Samt, så er farver generelt et spørgsmål om smag og behag – vi er alle forskellige.

Derfor kan du overveje at spørge andre til råds om dit farvevalg, – blandt andet om farverne afspejler det, som du gerne vil. Det vil sige, de følelser, som du gerne vil sende/have frem blandt dine besøgende.

Køb hjemmeside design

Sidder du tilbage med følelsen af uoverskuelighed og noget af en proces, samt en større opgave, – så kan vi kun give dig ret i det. Vi har arbejdet med webdesign, udvikling og responsivt design i mere end 7 år, og lærer stadig nye ting hver dag. Derfor er vores klare holdning også, at vi kun vil anbefale, at man prøver at lede efter assistance til netop dette og denne proces, hvis man har et ønske om et flot og responsiv hjemmeside, der udstråler dine værdier.

Hos Bo-we er vi altid klar til at give et uforpligtende tilbud på, hvad et nyt webdesign og udvikling af det, vil koste. Vi laver alt fra bunden af, og har altid fokus på dine værdier, så de tydeligt kan ses. Herudover vil du også altid få en farvekombination af din online identitet i købet hos os, da vi ikke ville kunne lave et design uden.

Så skal vi hjælpe dig med at få en hjemmeside og et hjemmeside design, som møder dine kunder i øjenhøjde?

 

Dertil kan en blogindlæg layout skabelon måske også være relevant for dig at læse mere om, hvis du har en blog tilknyttet dit website.

 

Indholdsfortegnelse
Brug for hjælp?
Send en mail til bo-we webbureauap@bo-we.dk Ring til Bo-we webbureau+(45) 42 36 03 55

Andreas Pedersen

Direktør / udvikler

Andreas Pedersen - Direktør for Bo-we webbureau