Et responsivt design er det allervigtigste ved din hjemmeside, er den ikke responsiv, er den nærmest ubrugelig!
Et responsivt webdesign er en brugerflade, der nemt kan tilpasse sig. Det vil sige, at den enkelte hjemmeside eller webshop automatisk tilpasser sig, alt efter om den ses på computer, mobil eller tablet. Med andre ord automatisk tilpasning af størrelse alt efter skærmstørrelse og -type.
Mange hjemmesider og webshops er i dag responsive, dog er der stadig forholdsvis mange virksomheder, der ikke har tænkt tanken om et responsivt web design. Hvilket er utrolig ærgerligt, da det er med til at ødelægge brugeroplevelsen blandt hjemmesidens besøgende.
Alt i alt, så er et responsivt design lig med et skalérbart design, der er et vigtigt element, i forbindelse med webudvikling af websites, – til mobil- og tabletenheder. Men hvad er forskellen på en ikke-responsiv hjemmeside og en responsiv hjemmeside?
Lad os prøve at tage et eksempel. Til venstre, ser du en responsiv side, og til højre en ikke-responsiv:
Responsive designs og hjemmesider er utrolige vigtige i nutidens samfund, grundet den stigende vækst, man allerede har oplevet i brugen af diverse enheder: mobiler, tablets m.m. Vi shopper på vores mobiler, som aldrig før, – hvilket er godt nyt for online butikker. Dog er det vigtigt, at disse virksomheder husker at tænke mobilen end før computeren, når de går i gang med at få et nyt websites og hertil webdesign.
Ordet “responsiv” har ikke nogen decideret direkte oversættelse fra engelsk af. Men betydning af ordet er i retning af, at en “ting” tilpasser sig automatisk. I vores tilfælde er det, at et website automatisk tilpasse sig brugerens computer, mobil eller tablets størrelse. Så det er nemt for brugeren at navigere rundt på hjemmesiden, og finde det, som den enkelte kom efter, uanset om du tilgår siden fra din mobil eller computer af – også uden zoome.
Der er mange årsager til, hvorfor netop en responsiv hjemmeside er vigtig i dag. De to største er Googles algoritmer og dine besøgende, som vi gennemgår nedenfor:
#Google
I dag er det Googles algoritmer vigtigste opgave, at de leverer de bedste resultater på netop det, du søger efter. Google har siden 2015 straffet hjemmesider for ikke at værende responsive, altså mobilvenlige ved, at de rangere markant dårligere sammenlignet andre sider, der er responsiv og brugervenlig. Det sidste og nyeste udspil, som Google kom med pr. 1. juli 2019 fastslog vigtigheden bag responsiv design og websites. Google indførte et nyt indeks, nemlig Mobile First. Det betyder, at Google indeksere alle nye hjemmesider gennem Mobile First, som i praksis vil sige, at når Google besøger netop din side, besøges den fra en mobilenhed først, – og ikke fra en desktop.
Derfor er et responsivt design vigtigt, ellers opfatter Google din side som en fejl, hvis den ikke er mobil- og brugervenlig, – og du vil dermed ikke opnå gode placeringer i Googles søgeresultater. Dette er også gældende for blogs, så tag eventuelt et kig på layout til blog.
#Dine besøgende; kunder
I dag er en responsiv hjemmeside, det allervigtigste, du kan have, at din hjemmeside er. Er din side ikke responsiv anlagt, vil mange af dine besøgende komme ind på din hjemmeside og ikke kunne finde det, de ønsker. På grund af, at det er forsvundet på mobilen, eller måske er det slet ikke er muligt at navigere rundt på hjemmesiden på mobilen. Derfor vil de besøgende gå videre til konkurrenterne.
Har du ingen responsiv hjemmeside vil du uden tvivl tabe rigtig mange potentielle kunder. Er din hjemmeside ikke responsiv, og en potentiel kunde besøger din hjemmeside fra telefonen, vil der være stor sandsynlighed for at de ikke kan finde det, som de ønsker og derved går videre til næste hjemmeside, som er din konkurrent. Derfor er en responsiv hjemmeside noget af det vigtigste du kan have i dag.
Google har været så flinke, at de har udarbejdet en guide, hvor du kan indsætte linket; din webadresse til din hjemmeside, og så analyserer de din hjemmeside og fortæller dig, om den er responsiv. Du kan teste din side er mobilvenlig her.
Brugervenlighed og et velfungerende responsiv web design går hånd i hånd. Hvis din hjemmeside er responsiv, vil brugervenligheden også være god. Da de informationer og oplysninger (kode), hjemmesiden indeholder vil være præsenteret på en meget overskuelig og læsbar måde.
Det ses også ofte virksomheder, der har en bruger- og mobilvenlig hjemmeside, at deres besøgende i gennemsnit vil være længere tid inde på side. På baggrund af, at de kan finde det, de søger. Dette er positivt, da dine kunder som regel vil huske din virksomhed, samtidig med at Google vil se positivt på dette parametre, da dine besøgende bruger længere tid på din side, og dermed må den indeholde godt materiale.
Brugervenlighed er noget, der er brugervenligt. Med andre ord at det er nemt at benytte sig af. Det betyder, at hvis en hjemmeside er brugervenlig, så er den nem at besøge og navigere rundt i, for de besøgende. Derfor er det vigtigt, at du sørger for, at din side er brugervenlig. Ellers risikerer du, at dine besøgende højst sandsynligt vil forlade den hurtigt igen uden et køb.
Hos Bo-we arbejder vi altid med fokus på responsiv web design, når vi udvikler og er altid klar til at give et uforpligtende tilbud på, hvordan vi kan gøre netop din hjemmeside eller webshop mobilvenlig, hvor brugervenligheden også er i top.