Kontakt os

Opret side på Facebook

Har din virksomhed ingen Facebook-side, så fortvivl ej. Du kan nemt oprette en side på ganske få minutter – og endda helt gratis.

Sådan kommer du i gang

Først og fremmest er Facebook-sider henvendt til virksomheder – både store og små, brands, organisationer, foreninger og offentlige personer, der gerne vil dele deres historier, oplevelser, små øjeblikke og få kontakt til folk. Sider kan tilpasses med begivenheder, historier, produkter osv.

Men hvad skal der til for at oprette en side på Facebook? Du skal bruge følgende til opsætning af en Facebook-side:

  1. En Facebook-profil
  2. Navn og beskrivelse
  3. Et profilbillede og coverbillede
  4. En handling, du ønsker folk udføre

Sådan opretter du en virksomhedsprofil på Facebook

  1. Login med din private profil eller opret en bruger
    For at du kan oprette en Facebook-side til din virksomhed, skal du først logge ind med din private profil. Har du ikke en Facebook-profil, skal du gå til følgende side: https://www.facebook.com/ og trykke på “Opret en ny konto”.Det er et krav, at man har en Facebook-bruger inden, man kan oprette en side, da den styres af en bruger.
    Facebook-opret
  2. Opret virksomhed på Facebook
    Når du er logget ind, skal du gå til siden: facebook.com/pages/create. Hvorefter du skal vælge en sidetype/-kategori – enten “Virksomhed eller brand” eller også “Fællesskab eller offentlig person”. Det er vigtigt, at du vælger den type, der passer allerbedst til din virksomhed. Da det spiller en rolle senere hen, i forhold til, hvordan din virksomhed kommer frem i søgninger på Facebook.
    Facebook-opret-en-side
  3. Udfyld de påkrævede oplysninger
    Du vil nu blive bedt om at udfylde nogle oplysninger, der er påkrævet omkring din virksomhed, såsom sidenavn (virksomheds navn) og kategori, – eventuelt også adresse og telefonnummer, alt efter, hvilken kategori du vælger til din virksomhed.
    Facebook-virksomhed-eller-brand-udfyldning-af-informationer
  4. Tryk på “Fortsæt”, og følg vejledningen
    Når du trykker på “Fortsæt” og går videre, bliver du bedt om at tilføje et profilbillede samt et coverbillede til din virksomhedsprofil på Facebook. Dette kan du vælge at gøre med det samme, eller trykke “Spring over” og gøre det senere hen.

Facebook Billedstørrelser

Din Facebook-sides profilbillede:
Dit profilbillede vises i flere forskellige størrelser. På computere vises det i 170 x 170 pixels og 128 x 128 pixels på mobiltelefoner. Selvom din virksomheds profilbillede er rundt, skal du vælge et firkantet/kvadratisk billede i størrelsen 170 x 170 pixels. Efterfølgende, når du har uploadet det til Facebook, bliver det beskåret automatisk samt gjort rundt.

Din Facebook virksomheds sides coverbillede:
Din virksomheds coverbillede vises også i flere formater. På computere vises det i formatet 820 pixels bredt x 312 pixels højt, og 640 pixels bredt x 360 pixels højt på mobiler.

Det indlæses dog hurtigst, hvis det uploades i formatet 851 pixels bredt og 315 pixels i højden, – og mindre end 100 KB.

Desuden kan du opnå en væsentlig bedre kvalitet af dit profil- samt coverbillede ved at uploade billederne som en .PNG-fil, i stedet for andre filtyper.

Facebook-billedstoerrelser

Hvad gør jeg, når jeg har oprettet en Facebook-side?

Opdater løbende siden, så den altid spiller!

Først og fremmest bør du opdater din virksomhedsprofil på Facebook med relevante informationer, så den er altid er up to date, altså tidssvarende over for dine besøgende. Du kan allerede starte med det samme efter, at du har oprettet en side med at udfylde generelle oplysninger, såsom website, e-mail, telefonnummer, placering, åbningstider. Dertil kan du også tilføje en kort virksomhedsbeskrivelse og måske også noget om din virksomheds historie eller andet.

Udfyld de felter, du finder relevante og brugbare. Til dette kan du benytte dig af Facebooks gratis sideskabeloner, lige fra tjenester til restauranter og caféer. Når du vælger en skabelon, følger der standardknapper samt -faner med, som er designet til at hjælpe din virksomhedsprofil.

Tilføj særlige funktioner

For at gøre din Facebook virksomhedsside mere brugbar for dine besøgende, kan du tilføje særligt indhold til din side. Hvis du eksempelvis driver en restaurant eller caféer, så kan det være relevant at fremvise dit menukort, eller hvis du er en servicevirksomhed, så kan du fortælle om dine tjenester, du tilbyder.

Promover din side

Når du har oprettet din virksomhed på Facebook, kan du invitere dine relationer: venner, kontakter og andre til at synes godt om din side. Derved kan de og andre holde sig ajour med, hvad og hvornår der sker noget. Men inden at du begynder at dele din side vidt og bredt omkring, er det en god idé, at der er noget indhold på din side, som gør den indbydende, samt at folk får en fornemmelse af din virksomhed.

Du kan også benytte dig af Facebook-annoncering til at få flere følgere, og dermed ramme mere bredt eller specifikt din målgruppe.

Vær aktiv online

Generelt set, klarer sider på Facebook sig allerbedst, når du interagerer med din følgere, ofte laver indhold og opslag, opdater kontaktoplysninger og andre, samt gør brug af funktionen “Indblik” i din side.

Din virksomhed på Facebook bør være aktiv og informativ, så ofte som muligt. Derfor lav løbende opslag med opdateringer og billeder. Det er med til at gøre siden interessant for dine besøgende.

Lav en oversigt for kommende opslag

Det kan være en god idé at lægge en plan for kommende opslag på din Facebook-side, hvor du gør dig nogle overvejelser om følgende: hvordan du ønsker at bruge Facebook i din virksomhed, hvor tit du ønsker at poste indhold, samt hvad du poster.

 

Du kan også se nærmere på Facebook Pixel WordPress, hvis du ønsker at indsamle data om dit sites besøgende.

Hjælp til oprettelse af virksomhedsprofil på Facebook

Har du brug for hjælp til at oprette en Facebook til din virksomhed, så hjælper vi altid gerne med både oprettelse, samt tilpasning af din Facebook-side, – så den står helt skarpt og stemmer overens med din virksomhed.

Det at oprette en virksomhed på Facebook er meget hurtigt gjort, og derfor ikke noget, der koster alverdens. Men ønsker du udarbejdelse af et professionelt coverbillede, så kan det godt koste lidt mere end en halv times arbejde. Men ring gerne på +(45) 42 36 03 55 eller send en mail til ap@bo-we.dk, så giver vi gerne et uforpligtende tilbud på, hvad det vil koste dig at få oprettet en side, udarbejdelse af coverbillede, tilpasning af Facebook virksomhed indstillinger og opsætning af åbningstider.

Eksempler på Facebook virksomhed

Hos Bo-we er vi altid klar til at hjælpe dig. Vi har blandt andet varetaget et par stykker Facebook-sider for virksomheder inklusiv vores egen.

Bo-we.dk

Tanken bag vores egen side, har været en meget visuel virksomhedsprofil. Dertil har vi udarbejdet en lille video, sammensat af klip fra flere af vores videoer inde på hjemmesiden, som er bundet ud i en rolig stemningsvideo, der kører i baggrunden.

Du finder siden her.

illustration-bo-we-facebook-side

Beyxnd

For siden Beyxnd var fokus at udstråle et råt brand, og derfor har vi lavet et råt coverbillede med en løve som baggrund. Dette udstråler brandets værdier, og desuden er det et print fra en af brandets trøjer.

Du kan finde deres Facebook-side her.

illustration-beyxnd-facebook-side

Brug for hjælp?

Mangler du hjælp, eller er du i tvivl om hvordan du opretter en side til din virksomhed, så tøv endelig ikke med at tage kontakt til os. Vi hjælper dig gerne.

 

Indholdsfortegnelse
Brug for hjælp?
Send en mail til bo-we webbureauap@bo-we.dk Ring til Bo-we webbureau+(45) 42 36 03 55

Andreas Pedersen

Direktør / udvikler

Andreas Pedersen - Direktør for Bo-we webbureau