Der laves gennemsnitligt 547.200 nye hjemmesider om dagen i hele verdenen, ifølge Siteefy. Alle disse laves ofte efter samme opbygning. Læs mere om hvilke tanker, der gøres, når en hjemmeside laves.
For at analysere og opbygge hjemmesider, er det meget vigtigt at forstå, hvilke grundelementer og -principper en hjemmeside består af.
En side består altid af følgende elementer:
#Header
Et website vil altid have en “header”, der er anbragt øverst. Her finder du typisk menupunkter, logo, direkte kontaktinformation m.m. Udover disse ting, vil du på en webshop som regel også finde bulletpoints, såsom “Gratis fragt ved køb over 500 kr.” og “Levering indenfor 3 dage”.
Lad os tage et par eksempler og ser på, hvilke tanker, der har været bag den enkelte header.
Bo-we.dk
Ved vores egen hjemmeside, bo-we.dk, har vi haft fokus på en meget enkel header med logo til venstre, centreret navigation samt en sort knap med “Kontakt os” til højre. På baggrund af elementernes placering virker headeren – toppen af hjemmesiden – overskuelig og rummelig, da der er luft imellem elementerne.
Letlej.dk
Letlej er en af Sjællands førende udlejningsfirmaer, der kom med et ønske om en ny hjemmeside. Ejeren havde behov for flere punkter i headeren, hvoraf den er todelt. Vi har netop tilføjet en “Topbar Menu”, det vil sige, at der er en bar over menuen, som ses nedenfor.
Menuens fokus er at være overskuelig, samtidig med plads til en masse information. Du finder alle nedenstående punkter i headeren:
Opsummering
Header kan være meget forskellige, men i bund og grund har headeren det til fælles, nemlig at det er let for de besøgende at finde det, de leder efter – inde på hjemmesiden.
#Footer
Footeren er ligesom headeren et vigtigt element. Den varierer også utrolig meget fra hjemmeside til hjemmeside. Footeren har hovedsageligt til formål at give de besøgende lidt information om virksomheden, såsom adresse, mail, cvr nr. Det er også her, hvor du som regel kan finde dybdegående links, som blandt andet cookie- og privatlivspolitik og handelsbetingelser.
Som navnet antyder, så er footeren det, du finder nederst på en hjemmeside.
Lad os tage et kig på, hvilke tanker, vi hos Bo-we har gjort os ved nogle af vores kunders sider:
Asento.dk
Hos Asento har vi valgt at fokusere på det, som de besøgende primært vil ønske at finde i footeren. Her har vi placeret deres to certifikater, nemlig Google Partner og Facebook, som de har. Foruden disse har vi også gjort plads til deres to afdelinger, hvor kunderne kan finde adresserne dertil, samt cvr nr.
Derudover har vi også placeret et lille banner for at vise, hvilke medier, virksomheden er blevet nævnt i.
Tanken bag den har været at skabe en forholdsvis mere markant footer med flere elementer, end blot en simpel én. Derfor har vi bevidst lavet den sort for at bryde deres hvide hjemmeside farve, samt placeret flere lag.
Footeren er inddelt i tre lag:
Ibsensmad.dk
Ibsensmad er en af vores kunder, der kom med et ønske om et fuldt automatisk takeaway system.
Hertil valgte vi hos Bo-we at gøre footeren til en aktiv del af hele hjemmesiden ved at tilføje en ekstra sektion over footeren. Denne sektion indeholder et interaktivt kort, hvor man kan se, hvilke steder, det er muligt at afhente mad på Bornholm.
Nedenunder har vi lavet en meget klassisk footer med få links, samt Facebook integration, så de besøgende kan se, at virksomheden også har en Facebook side, hvor der bliver lagt opslag op.
Footer opsummering
En footer er det element, der altid er placeret i bunden af en hjemmeside. Det er her, du finder de vigtigste oplysninger omkring diverse betingelser og politikker, samt cvr nr. osv.
Vi har nu gennemgået, hvad en header og footer er. Disse udgør netop grundfundamentet for din side. Det du derimod ser og finder imellem headeren og footeren er hjemmesidens indhold.
Har du brug for hjælp til, hvordan du netop opbygger din hjemmeside?
Så er vi hos Bo-we altid klar til en uforpligtende snak, om hvad du kan gøre, og eventuelt hvad vi kan hjælpe dig med. Du er velkommen til enten at ringe på 42 36 03 55, eller sende os en mail på ap@bo-we.dk.
Hjemmeside-, website- eller websideanalyse – kært barn har mange navne, men at analysere en side kan gøres på flere forskellige måder. Det kommer helt an på, hvad formålet bag analysen er.
I forbindelse med en hjemmesideanalyse, kan man benytte sig af nedenstående fokusområder:
Den struktur, der er på din side påvirker oplevelsen for brugeren, men hvordan? Sidestrukturen er den måde, hvorpå indholdet på din side er organiseret, nemlig informationsarkitekturen. Denne form for struktur danner fundament for, at du kan danne et flow, der guider dine modtagere hen til det mål, som netop du ønsker.
Overordnet set er flowet som regel struktureret forholdsvis ens på de fleste hjemmesider og webshops. På hjemmesidens forside vil du ofte blive mødt af en præsentation af konceptet som det første, – på den ene eller anden måde. Hvis du derimod klikker ind på en webshop, vil du som regel altid se et stort billede i toppen med enten et link til en kampagneside eller til en tilbuds underside.
Dette anvendes for at drage brugeren frem til det mål, du ønsker – hvorfor han eller hun bør købe dit produkt eller kontakte dig.
Det siges, at de første 3 sekunder er altafgørende, – om den besøgende bliver til en kunde eller ej. Derfor er det yderst vigtigt, at forsiden eller den første sektion på den enkelte side fanger modtageren og giver anledning til handling; at klikke videre eller scrolle længere ned på siden.
De efterfølgende sektioner efter den første sektion, er som regel meget forskellig fra side til side. På nogle webshops lister man kategorierne op, andre lister produkterne op, hvorimod på hjemmesider vil der enten være yderligere beskrivelser om den service, de tilbyder eller noget om, hvem de er, samt hvilke værdier de tilbyder.
Er du på jagt efter inspiration til, hvad der skal være på netop din forside? Så kan du prøve at se på tilsvarende hjemmesider, blandt andet de første forslag; dine konkurrenter, der kommer frem i en Google Søgning.
Heraf kan du skrive ned, hvad de gør – og måske endda noget anderledes, som du ikke gør. På denne måde kan du hurtigt finde ny inspiration til, hvad du kan gøre af forbedringer på dit site.
Hjemmeside optimering Har du længe gået med tanken om, hvordan du netop kan optimere din hjemmeside yderligere, og tage den til næste skridt. Hertil anbefaler vi, at du opretter en Google Analytics konto og integrerer den med din hjemmeside, hvis du ikke allerede har gjort dette.
Har du ikke det, så kan du finde vores guide om opsætning af Google Analytics på dit website her. Du finder både en tekst- samt videovejledning på siden, som du kan benytte dig af.
Når du har opsat Google Analytics på din side, anbefaler vi, at du venter omtrent 2 til 3 måneder, før du tager et grundigt kig på den; statistikken.
Men tilbage til, hvad du kan benytte værktøjet Google Analytics til, – er ikke ganske få ting, men derimod mange. Du får indsigt i aktiviteten på din hjemmeside ved hjælp af værktøjet, der netop giver dig meget detaljeret information omkring din side. Lige fra hvor mange besøgende der har været, til hvor mange sider de har navigeret rundt på. Derudover også, hvor lang tid de opholder sig på hver enkelt underside, hvilke enheder og software de benytter sig af til at besøge din side, og ikke mindst hvilket geografisk område de besøger siden fra, – og meget mere.
Værktøjet kan altså give dig indsigt i demografien bag dine besøgende, bruger, kunder osv. Google Analytics ses som et must have, især for online virksomheder, der lever af online trafik på deres hjemmeside og webshop.
Hvis du ønsker at få endnu større indsigt i dine besøgendes adfærd, så kan du lære alt om dem ved at integrere et heatmap på din hjemmeside. Et heatmap er et værktøj, mere præcist en analysesoftware, der viser, hvordan dine besøgende bruger din side. Du kan se, hvor og hvad de ser og klikker på, samt hvor langt de scroller ned på siden – og endda se “heatzones”. Er området meget rødt, færdes der mange og ingen farve, er der ingen, der klikker der.
Værktøjet fungerer således, at der lægges farve ind over dit website. De områder, hvor der færdes mange, altså hvor der klikkes og ses meget af dine besøgende farves rødt, mens de andre steder bliver orange, gul, grøn og til allersidst blå, alt efter aktivitet og opmærksomhed fra dine besøgende.
Nedenfor ses en kort video, der giver dig et indblik i, hvordan et såkaldt heatmap kan se ud med data.
Videoen med et heatmap på vores hjemmeside, www.bo-we.dk viser tydeligt, hvor vores besøgende klikker og navigere hen.
Vi hos Bo-we valgte at anvende heatmap på vores side for blandt andet at sikre, at de besøgende forstår, at man kan trykke på den sorte knap ved videoen – og dermed slå lyden fra på introduktionsvideoen.
Du kan integrere et heatmap på din hjemmeside ved at benytte dig for eksempel af Hotjar, der netop tilbyder det.
I nedenstående video forklarer vi, hvordan du opsætter et heatmap ved hjælp af Hotjar på dit site.
Hos Bo-we er vi altid klar til at hjælpe dig, – omend det er opsætning af Google Analytics, Hotjar heatmap eller optimering af din hjemmeside. Så kan du altid fange os på ap@bo-we.dk eller 42 36 03 55.