Brug for hjælp til konverteringsoptimering? Du er altid velkommen til at kontakte os, – så kan vi sammen tage et kig på din side.
Konverteringsoptimering, eller rent faktisk Conversion Rate Optimization (CRO) på engelsk, handler om, at få endnu flere af netop dine besøgende til at udføre en bestemt handling på din hjemmeside eller webshop. Det vil sige, at en konvertering er, når du får en besøgende til at udføre den bestemte handling.
Derfor går konverteringsoptimering altså ud på, at du selv eller en specialist ser på din hjemmeside eller webshop, og ser på, hvordan man yderligere kan optimere den til at få flere leads eller kunder. Når det så er sagt, er konverteringsoptimering rent faktisk ikke et ord, men en metode, der er udviklet inden for online markedsføring og webudvikling for at opnå flere konverteringer. Dermed vil en succesrig konverteringsoptimering give større værdi af netop din online markedsføring og ikke at glemme dit søgemaskineoptimerings (SEO) arbejde, da du formår at udnytte den trafik, som du eller anden hiver ind på din side.
En konvertering finder sted, når en besøgende foretager en handling, som du har foruddefineret som værende værdifuld for din virksomhed, – nemlig skal give dig højere omsætning i sidste ende. En konvertering kan eksempelvis være et køb i en webshop, og for en hjemmeside, kan det være at udfylde en kontaktformular eller tilmelding til nyhedsbrev. Det vil sige, at en konvertering dækker over den proces, hvor dine besøgende konverterer til kunder.
Man måler konverteringsraten ved at anvende følgende beregning:
Antal salg / antal besøg = konverteringsrate.
Så lad os tage et eksempel:
Beregningen vil se således ud:
10 salg / 100 besøg = 0,10 = 10% i konverteringsrate
Det vil sige, at konverteringsraten er 10 ud af 100, altså 10%. Dermed fortæller konverteringsraten hvor mange, der gennemfører et køb; transaktion, i forhold til, hvor mange besøgende der er på webshoppen.
Hvilke tiltag kan du gøre for din hjemmeside eller webshop?
Nedenfor har jeg listet nogle forslag op, til hvordan du kan optimere din side og dermed skaber flere konverteringer ved hjælp af optimering af konverteringsraten. Det kan også være, at du allerede har implementeret nogle af disse forslag eller tiltag, som jeg nævner.
I dag, ser jeg flere og flere hjemmesider og webshops, som blot lister telefonnummer og mailadresse på kontaktsiden, fordi det ser pænere ud. Det er desværre en kæmpe brøler. Det er betydeligt pænere, men man er også nødt til at vægte brugervenligheden frem for design, og ikke mindst tanken om, hvordan du gør det nemmest for kunden at tage direkte kontakt til dig. Ved blot at indsætte din mail på hjemmesiden eller webshoppen frem for at indsætte en formular skal du have din kunde til at gøre endnu mere.
Det er hele 3 yderligere step, og har kunden et hurtigt spørgsmål til virksomheden, vil de i 9 ud af 10 tilfælde ikke spørge om det, og det leads som kunne have blevet til potentielle kunder.
Billeder er i dag utrolige vigtige for både din, men også dine kunders oplevelse af din virksomhed. En hjemmeside uden nogen form for billeder eller illustrationer er meget svær for de besøgende at komme igennem – uanset hvor godt indholdet på siden, er skrevet.
Dermed er der mange hjemmesider, der vælger at bruge gratis eller købte billeder eller ikoner fra diverse portaler og medier. Det er som regel bare en rigtig dårlige ide, da det viser over for kunden, at denne virksomhed ikke selv tør at stå ved deres produkt(-er). Hvis du ikke tør at stå ved det, hvordan skal du så kunne overbevise kunden om det.
Derfor anbefaler jeg helt klart, at du enten finde en fotograf til opgaven eller at du selv tager din telefon frem og skyder nogle billeder, som du kan bruge på din hjemmeside. En fotograf tager omkring 2.000 kr. til 3.000 kr. alt efter, hvor mange billeder du ønsker, og bedst af alt, kan du også efterfølgende bruge dem til branding på dine sociale medier.
Alt i alt, så er billeder ikke kun vigtige som værende en del af din online markedsføring, de er altså også afgørende for, at der er nogen, der vil vælge din hjemmeside eller webshop; og handle på.
Hvorfor er det netop dig, folk skal vælge, frem for andre? Dette spørgsmål bør du stille dig selv, og når du er kommet frem til et (endeligt) svar, skal dette svar fremgå helt klart og tydeligt på din side. Det er, det som skal sælge dit produkt. Dog er det vigtigt, at dit budskab præcist og ligetil, uden at være fylde for meget på siden.
I dag, der stoler vi ikke altid på det, vi læser, da vi ofte er skeptiske, om det nu kan passe. Derfor er vi interesseret i at høre, hvad andre siger om den enkelte virksomhed på grund af vores manglende tillid. Dette fremgår også af rapporten “Dansk e-handel 2019”, hvor 35% af danskerne har afbrudt et online køb på baggrund af manglende tillid til den enkelte webshop, samt dårlige overraskelser, såsom høj fragtpris. Derfor er det vigtigt med gode anmeldelser og udtalelser på ens hjemmeside, – men de skal være pålidelige! Vi googler ofte virksomheden og foretager en søgning på Trustpilot eller Facebook for at se, hvad andre synes.
Du kan gøre følgende for at skabe tillid til dem, der besøger din side:
Når en webshop skal konverteringsoptimeres er det vigtigt, at du først finder ud af, hvilken målgruppe du vil henvende dig til i fremtiden. Er det til impulskøbere i prisklassen 0 kr. til 700 kr., eller er det til de kvalitetsorienterede med fokus på økologi og bæredygtighed?
Når du har fundet frem til din målgruppe, kan du vælge at gå vores foreslåede tiltag til konverteringsoptimering webshop igennem. De tiltag, der er nævnt nedenfor er ikke alle sammen henvendt til at målgrupper – nogen forslag er henvendt til impulskøbere, hvor der prøves at få kunden til at foretage et køb med det samme.
Menuen på din hjemmeside eller webshop er blandt de ting, som kunden ser først, når de kommer ind på siden. Derfor skal du være bevidst om dine kerneværdier, og hertil er en god tommelfingerregel at nogle af dine stærke værdier fremgår i menuen. Det kunne for eksempelvis være følgende, der vil være godt til impuls produkter:
Her sætter du fokus på, at der ingen økonomisk udgift vil være for den enkelte kunde, hvis de ikke er 100% tilfredse med produktet, og på den måde, føler de ikke, at de skal tage en risiko.
Sælger du kvalitetsprodukter, vil du måske kunne skrive lignende, hvis det stemmer overens med dine værdier og håndteringen af dine produkter:
Et andet tiltag, der kan give god mening at have i sin menu, er en nedtæller, der tæller ned til, hvornår der afsendes i dag. Ved at have en nedtæller, kan du manipulere kunderne til at bestille i dag inden x tid. Ofte afsendes ens ordrer samme dag, hvis man bestiller inden for kl.16.00.
Din produktoversigt eller dine kategorisider skal du se som et fysisk butiksvindue. Det er her, du skal fremvise de bedste og mest populære produkter øverst. Foruden dette, kan du også lokke kunden “ind i din butik”, det vil sige, ind på selve produktet ved brug af følgende tiltag, som jeg kalder for mærker på produkterne.
Et mærke kan for eksempel være:
Disse mærker lokker kunden til at klikke ind på dit produkt. Driver du en forretning med fokus på kvalitet, så anbefaler jeg, at du begrænser mængden eller nærmest ikke benytter dig af det. Tværtimod, hvis du har en målgruppe, der er impulsdrevet, er det her, du kan gøre en markant og stor forskel.
Lad os tage et eksempel: Hvilket ét af de to nedenstående produkter vil du trykke på først?
Højst sandsynligt vil du ty til det første produkt, frem for nummer to.
Produktsiden er den vigtigste side på din webshop. Det er her, hvor folk kommer direkte ind fra Facebook, Google og andre links. Derfor skal din opmærksomhed være rettet mod denne side.
Men føler du ikke helt, at din produktside er, som du ønsker den. Vil jeg klart anbefale dig, at du får kigget på, hvordan du kan optimere den.
Elementer, der er gode, som jeg helt klart vil anbefale dig, at du kan have på din produktside, er:
Kurven er det sidste overordnede step, samt sidste side, som dine kunder ser, inden de skal betale. Derfor er det vigtigt at give dem, det sidste skub til at gennemføre købet – og de er allerede meget tæt på at købe, når de er noget så langt i din købsproces.
Jeg vil anbefale, at du har følgende elementer på denne side:
Jeg håber, at du har fundet dette indlæg interessant, og at det er brugbart, i forhold til konverteringsoptimering webshop. Derudover også at du er blevet klogere på optimering af konverteringsraten, og konvertering af besøgende på din hjemmeside eller webshop.
Husk, at konverteringsoptimering er relevant for dig, der driver en webshop, hvor ønsket er at få optimeret salget, heraf din konverteringsrate eller måske flere skrevet op til dit nyhedsbrev. Det er som sagt også relevant for dig, der ejer en hjemmeside, hvor ønsket for eksempel er, at få de besøgende til at udfylde kontaktformularen, eller aftale en tid.
Konverteringsoptimering for webshop er, hvis du ejer en webshop, så fortæller konverteringsraten dig, hvor god du er til at få dine produkter solgt online.
Skal din webshop eller hjemmeside klare sig godt? Vi hjælper virksomheder med konverteringsoptimering af deres shops og side, og hvis du vil høre mere, om hvad vi kan gøre for netop din virksomhed, så kontakt os i dag.